6/8/18 dag 3: Auswitsch Birkenau - Reisverslag uit Oświęcim, Polen van Colette Goch - WaarBenJij.nu 6/8/18 dag 3: Auswitsch Birkenau - Reisverslag uit Oświęcim, Polen van Colette Goch - WaarBenJij.nu

6/8/18 dag 3: Auswitsch Birkenau

Door: Colette

Blijf op de hoogte en volg Colette

06 Augustus 2018 | Polen, Oświęcim

Vanmorgen ging al om half 6 de wekker. Vroeg op pad in de hoop dat we terecht konden bij Auswitsch. Ontbijtje in de auto en om 7.15 waren we bij Auswitsch. Stonden we nog ruim 3 kwartier in de rij (heel veel anderen waren nog vroeger dan ons aanwezig) maar op tijd genoeg om toch nog toegangstickets te krijgen.

Tja en wat moet je dan zeggen van zo'n dag: leuk is niet het goede woord, indrukwekkend, verschrikkelijk, confronterend of aangrijpend is meer op zijn plaats. Heel vreemd om daar te lopen terwijl je dit anders alleen van foto's of film kende.
Meters prikkeldraad, barakken, bergen met afgeschoren haar, bagage, foto's, de toegangspoort, het perron waar de treinen aankwamen maar ook nog een gaskamer en verbrandingsovens.

Wat ontzettend groot is het terrein bij Birkenau, maar wat ontzettend klein als je bedenkt daar op een gegeven moment daar 900.000 mensen in het kamp opgesloten zaten.

Halverwege de middag waren we weer terug in Krakau en wilden de jongens graag wat anders doen, even actief aan de slag.
Dus met zijn drieën (Jordi, Sander, Colette) op naar de schietbaan. Tja dat is heel wat anders na Auswitsch maar waren de jongens eerlijk gezegd veel enthousiaster over.

Morgen laatste dagje in Polen en daarna op naar Italie.